Tuesday, November 10, 2009

Oh Tok Saya...

(Maaf kawan-kawan, kadang kala ela memang akan taip melayu. Takut kalau asyik english karang, lupa daratan pula. Hehe. Dan mungkin juga akan cuba guna melayu baku... Wah gitu!..)

Pagi tadi ela dikejutkan oleh Aunt Abg sebab dia tiba-tiba cakap tok mungkin kena hantar pergi hospital. Biasanya bila Uncle Ajis datang bilik buka pintu baru ela bangun, tau! Tapi pagi tadi dengan pantas terus bangun dari katil pergi tengok tok kat bilik dia... Fuh... Ingat dah pengsan ke apa. Rupanya tangan dia makin sakit dan dia tak boleh tidur semalaman... Kesian tok. Da dua malam la kiranya tuh..

Lepas tu terus telefon bak (uncle i ye..) bagitau pasal tok. Bak sampai dalam 20 minit kemudian dan kami (bak, tok, ela dan pemandu bak) terus la pergi ke Hospital Sultanah Aminah (yang sepatutnya dekat sangat dengan rumah, tapi sebab jalan da banyak sangat tukar, ambil masa 10 minit juga la... Hm... pembangunan konon...).

Orang memang ramai. Ramai sangat. Tok diperiksa oleh Doktor Jasmi. Muda orangnye dan sangat baik. Pandai la layan tok tu... Tok kena pergi x-ray tangan dia sebab doktor takut ada patah atau retak sebab tok sakit sangat nak gerak kan tangannya. 

Lepas pergi x-ray, balik semula bilik Doktor Jasmi... Syukur... tiada tulang yang patah atau retak. Tapi doktor balut juga tangan tok, supaya tak banyak gerak. Dan nampaknya tok agak selesa dengan balutan tu. Syukur la kan? 

Dan semestinya mestilah ada penambahan 'gula-gula' baru untuk tok. Doktor bagi koyok juga untuk tampal dekat lutut tok kalau sakit sangat. Ada ubat kalsium, panadol, dan pembalut untuk ditukar kalau da kotor sangat kot.


Kadang-kadang kesian juga tengok tok tu sampai banyak sangat pil yang nak ditelannya... Tapi itu lah hakikat hidup kan? Makin kita tua makin banyak aspek yang perlu kita jaga. Dan tua tu bukan bermaksud bila umur mencapai 80 tahun ke atas, ye... Bagi ela, sekarang ni pun ela da rasa tua. Bila kita sudah mula fikirkan tanggungjawab terhadap diri sendiri dan juga orang yang ada disekeliling. 


Kesihatan, kewangan, akal fikiran, tenaga dan juga hati. Banyak yang kita kena fikirkan. Kadang-kadang malu dengan tok. Umur dia 86 tahun tapi masih lagi bergerak aktif sampai sakit tangannya. Aunt Abg pula umur da 63 tahun dan masih bergerak aktif bila turun ke ofisnya (dapur la tu...). Aunt Lok? Lagi la toksah cakap... Umur 59 tahun dan masih lagi aktif bekerja sebagai GM Hanisah dan Fauziana dan tidak pernah berehat. Uncle Ajis, 53 tahun. Walaupun dia mungkin tidak seaktif orang lain, dia tetap akan menolong orang-orang di rumah ni. Selagi masih ada tenaga, tok, aunt abg, aunt lok dan uncle ajis tidak akan duduk berdiam diri...

Ela? Apa yang ela da capai dalam hidup ni? Masih belum ada apa-apa... Dan ela sudah pun berumur 25 tahun... Dan yang paling mengusik kesedaran adalah tahun 2010 bakal menjelma tidak lama lagi...  

Dalam dunia ela sendiri ni, ela sedang mencuba dan berusaha untuk mencari diri sendiri...

2 comments:

  1. sis,

    teman,bantu + mengembirakan kan org2 penting dalam hidup kita pun sebenarnye sesuatu yang sangat istimewa sebab tak semua orang bolh lakukan perkara itu walaupun ia nampak mudah...

    ReplyDelete
  2. sis, i x taw tok x sehat...
    kirim slm kt bliau ye...
    huhuhu...

    ReplyDelete